ریمپ ایسیو ام وی ام ۵۳۰
خودروی MVM 530 اولین محصول اگرچه در ابتدای حضور ۵۳۰، اکثر مردم با توجه به سابقه کیفیتی اجناس چینی، نگاه مثبتی به آن نداشتند اما پس از گذشت مدت زمانی نسبتا کوتاه، این خودرو توانست تا در کنار محصولات ایرانی-فرانسوی قدیمی و تکراری جایی برای خود باز کند.
پس از موفقیت نسبی مدل ۵۳۰، مدیران خودرو تصمیم گرفت تا نسخه فیس لیفت آن را که از سال ۲۰۱۳ میلادی تحت نام چری E5 در بازار چین حضور یافته بود، وارد کشورمان کند. شرکت مدیران خودرو در سال ۹۴ مدل ام وی ام ۵۵۰ جایگزین مدل ۵۳۰ نمود. اما تیراژ مدل ۵۳۰ نسبت به مدل ۵۵۰ خیلی بیشتر بوده و تهیه لوازم یدکی ظاهری آن راحتتر می باشد.
دلیل اینکه در این مقاله قصد داریم به MVM 530 بپردازیم، این است که از معدود خودروهای چینی محسوب می شود که در درازمدت کیفیت ماندگار تری را ارائه می کند و در صورت یافتن نمونه مناسب برای خرید دست دوم پیشنهاد می گردد.
مزایا ام وی ام ۵۳۰
- اتاق جادار
- صندلی های مناسب
- لوازم یدکی در دسترس
- موتور با دوام و کم استهلاک
- آپشنهای رفاهی سانروف و تهویه مطبوع اتوماتیک
- دزدگیر فابریک
- ترمزدستی با عملکرد مجزا (در این سیستم ترمز دستی جداگانه از ترمزهای محور عقب عمل می کند.)
- فرمان هیدرولیک با عملکرد بسیار نرم
معایب ام وی ام ۵۳۰:
- سیستم تعلیق ضعیف
- کوبش محور عقب به دلیل کمک فنرهای نامناسب
- قیمت بالای لوازم یدکی
- مصرف سوخت بالا در شهر
- شتاب اولیه (صفر تاصد) کم نسبت به حجم موتور ۲۰۰۰ سی سی
- عدم عرضه با گیربکس اتوماتیک
- تاخیر پدال گاز در دورهای پایین
- دورگیری کند در دنده های یک و دو
- کوچک بودن سایز رینگ و لاستیکها نسبت به جثه ( ۱۹۵/۵۵R 15 )
مشخصات فنی ام وی ام MVM 530
پیشرانه MVM 550 از نوع دو لیتری، چهار سیلندر و تنفس طبیعی با کد SQR484F بوده که توانایی استخراج نیرویی معادل ۱۳۹ اسب بخار در دور موتور ۵۷۵۰ و گشتاوری برابر با ۱۸۲ نیوتن-متر در دور موتور ۴۰۰۰ را داراست. این موتور به کمک کمپانی اتریشی AVL طراحی شده است و نسبت تراکم آن ۱۰ به یک است.(موتور Tu5 عدد ۱۰٫۵ به یک) که از دوام بالایی برخوردار است.
نام اصلی این محصول که در روسیه نیز عرضه می شد، چری A5 بود. این خودرو در بازار ایران فقط با گیربکس دنده دستی عرضه شده است. وزن آن ۱۲۹۰ کیلوگرم بوده (حدود ۴۰ کیلو سنگینتر از سیتروئن زانتیا) و مخزن سوخت این خودرو حدود ۵۰ لیتر گنجایش دارد.
ایسیو خودروی mvm 530,550 از نوع bosch me 7.9.7 می باشد که با دریچه گاز برقی اداپته شده است. این مدل ایسیو دارای پردازشگر ST10F275 می باشد.
دلایل نیاز به ریمپ ام وی ام ۵۳۰
همانطور که بالاتر توضیح دادیم، بزرگترین ایراد این خودرو تنظیم ایسیو (کامپیوتر) آن بر مبنای حداقل مصرف سوخت است، به همین دلیل در دور موتور های پایین (استفاده شهری) مالک کمترین توان را در اختیار دارد و ناخودآگاه مجبور است برای رسیدن به سرعت مورد نیاز، فشار بیشتری بر پدال بیاورد.
بطور کلی اکثر خودروهای چینی از کالیبره های غلط ایسیو رنج می برند، که منجر به بالارفتن مصرف سوخت و صدای ناک می شود. در مجموعه تیونینگ طاهری با اصلاح پارامترهای دریچه گاز و جداول گشتاور، کالیبراسیون موتور را طوری اصلاح می کنیم که از همان ابتدای حرکت خودرو توان و کشش مورد نیاز را داشته باشد.
از سویی دیگر با اصلاح پارامترهای آوانس جرقه، ناحیه شتابگیری را به گونه ای اصلاح می کنیم تا شتاب صفر تاصد خودرو از ۱۴ ثانیه به حدود ۱۲ کاهش یابد. همچنین با اصلاح ناحیه سرگاز ناک ابتدای حرکت را نیز اصلاح می کنیم.
مزایای ریمپ بصورت خلاصه:
- کاهش مصرف سوخت (حدود یک لیتر )
- افزایش شتاب
- افزایش توان (حدود ۵ اسب بسته به سلامت موتور خودرو) و گشتاور (حدود ۱۰%)
- رفع تاخیر دریچه گاز
- رفع کپ اولیه
- کاهش شتاب صفر تا صد
- بهبود کشش خودرو در سربالایی ها
- رفع خطای کاتالیست و سنسور اکسیژن دوم
- رسیدن به سرعت نهایی در زمان کمتر
- افزایش کات آف (به درخواست مشتری)
- اصلاح دمای اب (به درخواست مشتری؛ معمولا خودروهای ۵۳۰ مشکل دمای آّب ندارند.)